Nieuws

Bericht

Onderzoek: MKB’er weet niets van ziekteverzuim

De kennis van wetgeving op het gebied van personeelsbeleid bij langdurige arbeidsongeschiktheid schiet tekort in het midden- en kleinbedrijf. Ook worden risico’s onderschat. Dat concludeert verzekeringsspecialist Aon Nederland na onderzoek onder 150 ondernemers en HR professionals.

Een groot deel van de ondervraagden zou niet weten hoeveel jaar werkgevers in het uiterste geval de kosten betalen van de uitkering aan hun zieke personeel. De gemiddelde schatting hier was vier jaar. ,,In werkelijkheid is dat twaalf jaar, zowel bij een vast dienstverband als bij een tijdelijk contract”, aldus Aon. Ook werd vaak ten onterechte geconcludeerd dat de duur van de uitkering afhankelijk is van hoe lang een medewerker in dienst is geweest.

Volgens HR mogen leidinggevenden wel een wat actievere houding aannemen bij de preventie van ziekteverzuim, zo bleek uit een eerder onderzoek van Arbo Unie. Maar ook van werknemers zelf verwacht HR een actievere houding om te zorgen dat ze niet uitvallen.

Volgens Aon is het opvallend dat meer dan de helft van de bedrijven zegt op de hoogte te zijn van de wetgeving, terwijl uit de antwoorden blijkt dat slechts een klein deel daadwerkelijk weet waar het over gaat. (Bron: PWnet.nl)

 

Volgens ons lijkt mij het niet meer dan logisch dat de expertise ten aanzien van verzuim ontbreekt. Het gros van het MKB beschikt tenslotte niet over know how omtrent HR. Werkend Talent vervult voor diverse werkgevers als externe afdeling personeelszaken. Zo heeft de ondernemer zijn handen vrij om de focus te leggen op de verdere uitbouw van zijn onderneming en kan hij “lastige” vraagstukken omtrent personeel uitzetten en laten oplossen door een solide partij. Kortom, HR expertise op momenten dat het nodig is, bij voorbeeld bij verzuim.

Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op, bel 055 – 533 26 06 of mail naar info@werkendtalent.nl

leave a Comment

Meer weten?

Neem dan nu contact met ons op!
Contact
Purchase