Vijf interviewvragen die wél werken

Ook zo murw geworden van al die standaardvragen? ‘Vertel eens wat over jezelf’ en ‘heb je ook slechte eigenschappen?’, dat soort werk. Ga eens op zoek naar vragen die kandidaten werkelijk uitdagen.

Vijf vragen die origineel zijn én diep genoeg gaan om iemands karakter écht naar boven te halen.

  • Stel dat je morgen wakker wordt met 2.000 nieuwe e-mails, terwijl je tijd hebt om er maar 300 te beantwoorden, wat doe je dan?
    De vraag lijkt over e-mail te gaan, maar dat is schijn. Wat je werkelijk te weten komt is hoe mensen hun werk benaderen en hoe ze hun taken prioriteren. Uit het antwoord komt een beeld naar voren hoe ze problemen aanpakken, iets wat elke baas wil weten.

 

  • Wat is je grootste werkgerelateerde prestatie tot nog toe? Vertel waarin je geslaagd bent, wat de afgelegde route was, en welke fouten je onderweg hebt gemaakt.
    Een van de grootste recruitment-denkers ter wereld, Lou Adler, zegt dat hij tien jaar heeft gezocht naar de perfecte interviewvraag. En dit is ‘m. Want volgens hem zit alles vervat in deze enkele vraag: kandidaten kunnen in hun antwoord helemaal laten zien wie ze zijn, waar ze voor staan, hoe ze werken, en hoe ze succes definiëren en bereiken. De vraag naar fouten laat daarnaast ook nog eens zien hoeveel eigenaarschap ze nemen.

 

  • Hoe stel je doelen? Leg uit.
    De beste kandidaten zullen exact hun manier van doelen stellen verwoorden. Ze vertellen hoe ze doelen selecteren, hoe ze ze opdelen in kleinere subdoelen, hoe ze van plan zijn om deze taken aan te pakken, en uiteindelijk hoe ze succes meten.

 

  • Stel dat ik je 50.000 euro geef om je eigen bedrijf te beginnen, wat zou je dan doen?
    Toegegeven: het is een beetje een ongemakkelijke insteek wanneer iemand net bij je komt solliciteren. En toch is het een prachtige vraag om iemands zakelijk inzicht en creativiteit in te kunnen schatten.
    Kandidaten moeten zorgvuldig nadenken over hoe ze het geld zouden uitgeven, en welke uitgaven de beste ROI zouden geven. De beste antwoorden zijn de specifiekste: ze gaan concreet in op een planning, kosten en dergelijke.

 

  • Waarom ga je weg bij je huidige werk?Je kunt veel aflezen aan hoe mensen praten over hun vroegere werk. Zo kun je ‘slachtoffers’ er makkelijk uithalen: mensen die mislukkingen altijd wijten aan anderen. “Mijn baas haatte me. Mijn bedrijf wilde me niet promoveren”, et cetera. Ook kun je doorvragen op mensen die ‘uitgeleerd zijn’. Er valt namelijk bijna altijd nog wel iets te leren, dus wat is de échte reden?

Bron: Eremedia

leave a Comment